Projecte Educatiu

1. INTRODUCCIÓ

El casal d’estiu és una proposta de l’A.M.P.A. de l’Escola Vista Alegre on vol oferir als infants la possibilitat de realitzar activitats de lleure a prop del seu entorn habitual (escola, barri...) durant una època de l’any especial i plena de recursos, amb l’objectiu de que els infants assoleixin uns aprenentatges que els acompanyin en el seu desenvolupament personal. A partir de les mateixes activitats, els infants poden desenvolupar les seves habilitats motrius, millorar la seva formació social i sobretot poden aprendre continguts de valors, actituds i normes. Proposem als usuaris un gran ventall d’activitats de lleure de caire educatiu amb les quals gaudir de l’estiu d’una forma divertida i participativa. Un projecte educatiu que consta d’uns objectius i d’un conjunt d’activitats ja programades i ben estructurades.

Aquest projecte ha estat dissenyat com una activitat d’educació en el temps de lleure que duran a terme els monitors/es de lleure titulats/des per aquest efecte. Aquests monitors/es treballen durant tot l’any a l’escola i coneixen el medi, i a més a més tenen contacte directe amb els infants de l’escola dins les activitats extraescolars que ofereix el mateix centre. D’aquesta manera creiem que podrem cobrir millor les necessitats dels nens/es als quals s’adreça l’activitat.

Tot i que aquest document és una primera proposta que caldrà modificar en funció de les futures necessitats que vagin sorgint a mesura que es realitzin les diferents activitats de lleure, ha sigut consensuat de manera cooperada per tot l’equip de coordinació i monitoratge per així augmentar-ne la seva funcionalitat.

 

2. DESCRIPCIÓ GENERAL

El casal d'estiu que proposem està previst realitzar-lo del 25 de juny al 20 de juliol de 2018, oferint un total de 65 places durant 20 dies hàbils d'activitat continuada de dilluns a divendres. Aquest casal està destinat majoritàriament a infants d’entre 3 i 12 anys d’edat de tota la ciutat de Mataró.

L’horari d’aquest servei per infants i les seves famílies seria de 9:00 a 13.00h i de 15:00 a 17:00h, podent optant de manera voluntària a un servei de permanències de matí de 8:00 a 9:00h, a un servei de càtering de migdia de 13:00 a 15:00h i a un servei de permanències de tarda de 17:00 a 18:00h.

D’aquesta manera, tot l’equip de monitors/es volem oferir el màxim rang de possibilitats per afavorir així la correcta cohesió entre l’horari del casal i el millor horari de recollida possible que se’ls pugui oferir a les famílies.

EL Casal d’Estiu Vista Alegre tindria lloc a l’Escola Vista Alegre de Mataró, ubicada a la ronda Sant Oleguer nº 91 (08304). Situada en el barri perifèric de Vista Alegre, i rodejada pels barris de Cirera, Molins i Rocafonda, es tracta d’una zona poblada per famílies amb una situació socio-econòmica mitjana i on la interacció amb altres cultures és molt elevada. 

Volem oferir una sèrie d’activitats de lleure creatives, entretingudes i imaginatives on els infants es puguin realitzar personalment i gaudir, alhora de que puguin adquirir noves competències psíquiques, psicomotrius, plàstiques... Per realitzar aquesta metodologia de treball, creiem oportú i necessari diferenciar els infants per grups d’edat, tot i que en tot moment realitzarem activitats conjuntes perquè tots els infants es coneguin i interaccionin entre ells. Per tant, hem decidit organitzar el casal d’estiu en sis grups d’edat:

Grup 1: nens/es de P3 (3 anys)

Grup 2: nens/es de P4 i P5 (4-5 anys)

Grup 3: nens/es de 1r i 2n de primària (6-8 anys)

Grup 4: nens/es de 3r i 4t de primària (8-10 anys)

Grup 5: nens/es de 5è i 6è de primària (10-12 anys)

Des del casal també es realitzarà de manera continuada un seguiment dels hàbits d’higiene, de salut alimentària, de respecte, de cura del material, d’ordre, de resolució de conflictes, de relació social... D’altra banda, prenem com a objectiu implementar, mitjançant la convivència i el treball en grup, tot un seguit de valors humans que queden plasmats en el nostre Ideari i que creiem fonamentals perquè els infants aprenguin a viure i conviure en societat. 

Durant el transcurs del casal d’estiu, aprofitarem els espais públics i els recursos oferts per la nostra ciutat per dur a terme part de les activitats programades dins del centre d’interès, fent ús del servei de transport públic de Mataró i rodalies.

 

3. OBJECTIUS

3.1. Objectius generals

  1. Crear un ambient en el qual els nens/es gaudeixin del casal, divertint-se,  desenvolupant-se i relacionant-se, afavorint així el treball en grup i el respecte entre els companys/es.
  2. Potenciar la imaginació i la creativitat dels infants a través de jocs, esports, dinàmiques i treballs manuals.

 

3.2. Objectius específics

  1. Educar als nens i nenes del casal d’una forma interactiva i divertida, potenciant la formació de valors com la solidaritat, la tolerància, la llibertat i el respecte envers aquesta, la consciència de diversitat i la protecció i el respecte al medi ambient i potenciar la seva consciència ecològica.
  2. Estimular el desenvolupament social dels infants, ajudant-los a reafirmar la seva pròpia identitat com a persona i fomentant la cohesió i el treball en equip, ensenyant-los a ser crítics i constructius amb la societat, però també amb ells mateixos.
  3. Crear un mètode de treball tant actiu com interactiu, mitjançant el descobriment i la reflexió a través dels jocs, fent servir el casal com una eina educativa amb característiques pròpies, l’objectiu final del qual serà fomentar la integració i el respecte dels infants pel medi natural i humà que els envolta.
  4. Apropar els infants a l’acceptació de la diferència i aprendre a viure amb diversitat ja  que convivim en una societat on cadascú és diferent dels altres.
  5. Fomentar els hàbits d’higiene personal (rentar les mans, rentar les dents...) dels infants participants.

 

D’aquests objectius se’n derivaran una sèrie d’activitats que desenvoluparà l’equip de monitors/es del casal d’estiu per tal de que sigui un projecte de tots: monitors i infants.

 

4. METODOLOGIA

4.1. Grups

Durant la realització del casal d’estiu diferenciarem en sis grups d’edat els infants:

 

         Grup1

- Edats: 3 anys

- Places: 11

- Espai: Aula 3r

         Grup2

- Edats: 4 anys

- Places: 11

- Espai: Aula 3r

Grup3

- Edats: 6 anys

- Places: 12

- Espai: Aula 4t

          Grup4

- Edats: 7 a 8 anys

- Places: 12

- Espai: Aula 4t

         Grup5

- Edats: 9 a 10 anys

- Places: 12

- Espai: Aula 5è

Grup6

- Edats: 11 a 12 anys

- Places: 12

- Espai: Aula 5è

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aquesta diferenciació es bàsicament per tenir clar els criteris a l’hora de programar les activitats, tenint sempre en compte l’edat dels infants. Això és important pel fet de formar grups més reduïts de nens i nenes, amb els quals es poden realitzar més activitats conjuntes dins del casal sense que l’edat sigui un factor determinant. També estipularem que la ubicació dels grups sigui en espais diferenciats per així millorar-ne la vigilància i l’atenció.

 

4.2. Activitats

Les activitats de lleure varien segons el grup i la seva edat, però es podrien classificar en:

  • Tallers: són una eina molt important per desenvolupar tots els objectius al voltant de l’aprenentatge i l’adquisició d’habilitats. Permeten desenvolupar les capacitats artístiques i treballar la creativitat realitzant activitats plàstiques relacionades amb el tema de la setmana.
  • Racons: el treball per racons és una proposta metodològica que planteja delimitar diferents espais on els diferents nens/es puguin realitzar, de manera simultània, diferents activitats de tipus cognitiu, manipulatiu, psicomotriu i simbòlic.
  • Jocs: el joc no només és una forma de diversió sinó també la millor manera d'aprenentatge. A través d'ell, els nens aprenen a afrontar situacions diverses amb les quals es trobaran al llarg de la seva vida. Jugar amb els altres també vol dir aprendre a conèixer-se a un mateix, compartir, gaudir, saber perdre, acceptar les normes, tolerar o no les trampes...Diferenciem quatre tipus de jocs:

 

Jocs populars: es tracta d'activitats espontànies, creatives i molt motivadores.

Jocs de taula: jugat generalment per un grup, són necessaris degut a que els infants tenen que fer servir l’estratègia i el raonament per poder jugar.

Jocs cooperatius: jocs en els quals els jugadors no competeixen, sinó que s'esforcen per aconseguir un mateix objectiu i, per tant, guanyen o perden com a grup.

Jocs d’aigua: els jocs d’aigua són indispensables per passar la calor de l’estiu d’una forma lúdica i divertida, sempre sent ecològics i intentant malgastar el mínim possible.

 

  • Danses i cançons: les danses, les cançons i l’expressió corporal ens permeten ampliar el nostre vocabulari i treballar d’una forma divertida les capacitats motrius del nostre cos.
  • Grans activitats: són activitats on ens agrupem els diferents grups del casal per participar i cooperar entre tots, havent-hi una preparació que suposi un esforç del conjunt. En concret, tenim previst realitzar gimcanes i intercanvis amb altres casals, a més de preparar entre tots la festa final del Casal d’Estiu.
  • Sortides: per realitzar algunes activitats és necessari sortir del marc físic del casal. Aquestes sortides seran de matins o de tardes, dintre de l’horari normal del casal, i ens permetran gaudir de l’entorn que ens envolta i conèixer nous indrets.
  • Excursions: són sortides de tot el dia on els nens i nenes dinaran en el lloc de l’excursió. És una eina important ja que, al sortir del lloc habitual de realització del casal, dóna una nova dimensió a la tasca pedagògica i és utilitzat per l’equip de monitors/es per treballar en profunditat una part dels objectius.

 

4. RECURSOS HUMANS

4.1. Director/a de lleure

És el/la responsable del casal d’estiu, amb títol de director/a i experiència en el camp de l’educació i la coordinació en el lleure. Entre les seves funcions hi ha la gestió del centre i de la tasca educativa. El/la responsable té una dedicació repartida en un 50% d’atenció indirecta i 50% d’atenció directa, coordinacions, reunions i seguiment del casal en general. No obstant, aquesta distribució és flexible ja que està condicionada a la realitat i moment del centre.

 

4.2. Monitors/es

Hi ha un educador per cada 10 nens/es del casal, amb títol de monitor i experiència en el camp de l’educació en el lleure. L’educador/a dedica tota la seva atenció directa als infants, la preparació d’activitats, les coordinacions, les reunions, els seguiments individualitzats, etc.

La totalitat dels monitors/es i director/a que treballin durant el casal d’estiu ho faran mitjançant contracte laboral pel servei determinat. Serà la mateixa entitat organitzadora la que contracti el personal necessari per desenvolupar el programa/activitat.

Previ a la contractació, la coordinació del casal d’estiu realitzarà entrevistes individuals als monitors/es interessats/des per tal de conèixer les seves capacitats i aptituds i valorar si corresponen amb el perfil de monitor/a que necessitem per realitzar el casal i dur-lo a terme.

 

4.3. Monitors/es en pràctiques

La gent en pràctiques seran futurs monitors/es interessats en realitzar les seves pràctiques de monitor de lleure. Aquestes persones realitzaran tasques de suport als educadors/es i tasques específiques, participant activament en el desenvolupament del projecte (reunions,  programacions, proposta d’activitats pels infants...). El/la responsable i els educador/es s’encarregaran de fer una bona acollida a aquestes persones en pràctiques.

 

4.4. Voluntaris/es

Hi haurà persones de Mataró interessades a realitzar voluntariat durant el casal d’estiu per donar suport a les diferents activitats programades.

 

5. ELS PARTICIPANTS

Els destinataris del Casal d’Estiu són tots els infants de la ciutat de Mataró d’entre 3 i 12 anys. Molts dels usuaris participants solen ser, normalment, infants que durant tot l’any participen en activitats de lleure i que, per tant, ja coneixen la dinàmica de funcionament, fet que ens facilita en gran mesura la nostra tasca educativa.  

        Grup1

- Edats: 3 anys

- Places: 11

- Espai: Aula 3r

         Grup2

- Edats: 4 anys

- Places: 11

- Espai: Aula 3r

Grup3

- Edats: 6 anys

- Places: 12

- Espai: Aula 4t

         Grup4

- Edats: 7 a 8 anys

- Places: 12

- Espai: Aula 4t

         Grup5

- Edats: 9 a 10 anys

- Places: 12

- Espai: Aula 5è

Grup6

- Edats: 11 a 12 anys

- Places: 12

- Espai: Aula 5è

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.1. Infants amb Necessitats Educatives Especials (NEE)

En cada grup d’edat, una plaça estarà reservada per a usuaris amb necessitats educatives especials, és a dir, en total 6 places distribuïdes en els diferents grups. Cada cas concret serà estudiat pels monitors/es del grup i l’entitat. Segons les places reservades i ocupades per usuaris amb necessitats educatives especials, farem la demanda de vetlladors per cobrir aquesta necessitat.

Els nostres monitor/es de suport, amb una formació específica de vetlladors, col·laboren de manera personalitzada amb l’infant, ajudant-lo en els desplaçaments si és necessari i en les tasques a desenvolupar al casal i, sobretot, a les excursions. Fan de mediadors entre l’infant i les dificultats que es vagi trobant en el seu dia a dia, afavoreixen les relacions amb els altres companys i ajuden a l’infant a gestionar les seves emocions.

 

6. LES FAMILIES

El paper dels pares, mares i tutors dins del casal d’estiu el centrem en diversos aspectes:

  • Han de conèixer en profunditat el projecte educatiu en el qual participa el seu fill/a
  • Han de tenir el dret de triar què és el més convenient en l’educació del seu fill/a i si és apropiat que el nen/a assisteixi al casal

Creiem que és necessari crear estructures informatives per fer partícips als pares i mares del projecte educatiu que portarem a terme.

 

Reunions informatives pels pares, mares i tutors del Casal d’Estiu

Hi haurà una reunió prèvia a l’inici del casal pels pares, mares i tutors dels usuaris amb  l’objectiu d’aportar informació respecte el funcionament del casal. Aquest any 2018, la primera reunió informativa es realitzarà el divendres dia 4 de maig de 2018 a les 19:50h a la biblioteca de l’Escola Vista Alegre de Mataró (amb servei de canguratge per aquelles famílies que vulguin deixar els infants amb un monitor/a - 1€/infant).

Durant aquesta reunió es tractaran els següents temes: 

  • Quotes previstes
  • El calendari de preinscripcions i inscripcions
  • Les dates del casal
  • El centre d’interès d’enguany i activitats previstes
  • Transport mitjançant T-16
  • Torn obert de preguntes
 
La segona i última reunió informativa per a les famílies dels infants INSCRITS serà el divendres 15 de Juny de 2018 a les 19h.

Durant aquesta reunió es presentarà el projecte de Casal d’Estiu i l’equip de monitors/es i coordinació, els quals posaran en coneixement dels pares i mares l’organització i la programació que tindrà el casal. En línies generals, es presentarà i lliurarà als pares, mares i tutors:

  • Lliurament de la documentació necessària per la inscripció al casal

  • Presentació de l’entitat organitzadora

  • Presentació del responsable i dels monitors per grups d’edat

  • Presentació del Centre d’Interès

  • Presentació de la programació general

  • Activitats puntuals (primer dia, excursions, acampada, festa final...)

  • Quotidià

  • Normativa del casal

  • Comunicació amb les famílies

  • Consultes i preguntes

 

Entrades i sortides del casal

Sempre hi haurà el responsable i un monitor de cada grup a disposició dels pares, així aquests podran fer les consultes, demandes i/o resoldre els conflictes pertinents.

 

Informació d’activitats puntuals com sortides i grans activitats

Cada cop que el casal o algun grup en concret faci una activitat que surti de la programació normal (excursió, sortida, piscina...) els pares, mares i/o tutors rebran una circular amb l’autorització corresponent per signar i la informació de tot el que pertoqui en cada situació.

A més a més, les notificacions diàries sobre canvis puntuals també es duran a terme mitjançant l’ús del WhatsApp. Cada monitor/a referent del grup d’infants crearà un grup amb els pares i les mares que prèviament hagin donat la seva autorització per escrit.

 

7. RECURSOS MATERIALS

7.1. Equipaments

Per realitzar el casal d’estiu comptem amb les instal·lacions de l’Escola Vista Alegre de Mataró, ubicada a la ronda Sant Oleguer nº91 (08304).

A dins del casal és necessari que cada grup d’edat disposi d’una sala pròpia que serveixi de referència als usuaris i així poder adaptar-la i ambientar-la a les seves necessitats. Amb la disposició d’aules que l’escola ens ofereix, hem decidit assignar de la següent manera els diferents grups d’infants:

 

        Grup1

- Edats: 3 anys

- Places: 11

- Espai: Aula 3r

         Grup2

- Edats: 4 anys

- Places: 11

- Espai: Aula 3r

Grup3

- Edats: 6 anys

- Places: 12

- Espai: Aula 4t

          Grup4

- Edats: 7 a 8 anys

- Places: 12

- Espai: Aula 4t

         Grup5

- Edats: 9 a 10 anys

- Places: 12

- Espai: Aula 5è

Grup6

- Edats: 11 a 12 anys

- Places: 12

- Espai: Aula 5è

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Altres serveis i sales necessaris:

- Sala de monitors

- Mànega d’aigua

-Aula per servei de càtering

- Sala de material

- Servei de consergeria

- Fotocopiadora

- Sala d’audiovisuals

- Pati i/o exteriors

- Servei WC

 

7.2. Material

La coordinadora farà la gestió de la compra del material general i bàsic pel casal. Aquest material servirà per dur a terme qualsevol de les activitats programades per l’equip de monitors/es, ja sigui ambientació de les sales, jocs o tallers. A més, la coordinadora tindrà una partida del pressupost a la seva disposició per poder adquirir tot aquell material específic d’activitats en concret.

 

Material necessari

 

-Llapis i Llapis colors

-Gomes/maquinetes

-Folis blancs

-Retoladors

-Pintura de dits

-Folis de colors

-Ceres

-Temperes

-Cartolines Blanques

-Plastidecors

-Aquarel·les

-Cartolines de colors

-Bolígraf

-Cordill/ llana

-Paper d’embalar

-Tisores

-Pinces de la roba

-Paper Pinotxo

-Grapadora/ grapes

-Pinzells varis

-Paper de seda

-Taladradora

-Goma- elàstica

-Paper de xarol

-Cola adhesiva, de barra

-Fang

-Paper de cel·lofana

-Blue-tack

-Xeringues

-Paper de forrar

-Precinte adhesiu

-Globus

-Gots i plats de plàstic

-Pals / escuradents /polo

-Plastilina

-Paper de diari

-Material Reciclat

-Maquillatge

-Paper wc

-Guix (mascares)

-Pilotes

-Farmacioles

-Sabó mans

-Jocs de taula (espais)

 

 

8. AVALUACIÓ

L’avaluació del Projecte Educatiu es planteja des de diferents punts de vista. Per una banda, l’equip de monitors i director avaluarà diàriament les activitats, objectius i actituds dels participants mitjançant unes fitxes d’avaluació. D’aquesta manera, al finalitzar el casal d’estiu podrem realitzar una valoració el més exhaustiva possible de tots els ítems d’interès d’avaluació.

 

Els ítems que s’avaluaran són: 

 

1.Infraestructures

1.1 Espais físic

1.2 Material

2.Plantejament pedagògic

2.1 Objectius

2.2 Projecte (tallers i racons)

2.3 Activitats 

2.4 Participants

3.Equip Educatiu

3.1 Selecció

3.2 Distribució de l’equip

3.3 Valoració de l’equip

4.Relacions

4.1 Amb els pares, mares i/o tutors

4.2 Amb els infants

4.3 Amb l’equip de monitors

4.4 Amb la coordinació

4.5 Amb altres entitats

 

Per portar a terme el seguiment del funcionament del casal d’estiu, la comissió de l’A.M.P.A. s’encarregarà de comprovar que es compleixi el projecte educatiu. A més a més, es reuniran amb l’equip del casal setmanalment.

Finalment, amb tota la informació obtinguda s’elaborarà una Memòria del Casal d’Estiu on constaran els resultats del mateix en els seus diferents àmbits.